Vsak baletni nastop je rezultat vsakodnevnega treninga v baletni dvorani, je sedmi dan celotedenskega trdega dela

Pogosto slišimo, da balerine trenirajo ob drogu do sedmega znoja. Kakšen pa je ta drog in kako se ob njem sploh pleše?

Vsak baletni nastop je rezultat vsakodnevnega treninga v baletni dvorani, je sedmi dan celotedenskega trdega dela. Nastop je torej poročilo o delu baletnika. Vsakodnevna rutina pa poteka v dvorani z ogledali in ob drogu.

Dvorana, kjer potekajo treningi klasičnega baleta, je prostor, katerega stene so prekrite z ogledali. V dvorani je lesen pod, ob ogledalih pa stojijo drogovi. To so dolge zaobljene lesene palice, ki so pričvrščene na kovinsko osnovo. Drog je lahko tudi prenosen (pri prikazu baletnih treningov na dnevih odprtih vrat se ga prenese na oder), običajno pa so stojala trdno pritrjena k steni in tlem. Običajno je drog mogoče nastaviti na dva višinska nivoja, saj roka ne drogu ne sme segati previsoko in hkrati tudi ne prenizko, zaradi česar bi se bilo treba sklanjati.

Idealna površina za balet je leseni pod. Da bi preprečili nabiranje prahu in omogočili boljši oprijem obutve s podom, tla med treningom občasno poškropimo z vodo. Vsaka učna ura je sestavljena iz ponavljajočih se dejavnosti: ogrevanje, drog, ‘sredina’ in skoki. Ura se obvezno začne in konča s skupnim priklonom učitelju. Gre za simbolično gesto, ki jo lahko primerjamo s pozdravom v šoli, ko otroci ob prihodu učitelja vstanejo.

Po tem se učenci razporedijo na svoja mesta ob drogu. Glede na raven znanja baletniki v dvorani stojijo na različnih mestih: v sredini so najuspešnejši in nadarjeni, od sredine proti stranem tisti, ki se trudijo za napredek, še naprej proti stranem pa so mesta stalna. Tekom treningov učenci lahko menjajo pozicijo, tako na boljšo kot na slabšo stran.

Najprej delajo vaje za ogrevanje stopal in telesa. Te se izvajajo tako, da je obraz obrnjen k drogu, roke pa so na prečki. Učenci se morajo pred prihodom učitelja sicer v celoti ogreti že sami. Obstajajo tudi posebna oblačila za ogrevanje, za celotno telo ali samo za noge. Sledi osnova klasičnega plesa, t. i. ‘exercice’. Postopek vaj je že dolgo ustaljen in je identičen v Rusiji, na Japonskem, v ZDA, Avstraliji in drugod.

Vaje najprej izvajamo z desno nogo, roka je na drogu, potem zamenjamo nogo in roko ter postopek ponovimo. Imena vaj – plié, battement, rond de jambe – izhajajo iz francoskega jezika, vsaka od naštetih pa ima različice, npr. demi plié, grand plié, battement tendu, battement fondu … Tehnika izvajanja teh vaj je za bodočega baletnega umetnika zelo pomembna, saj gre za abecedo plesa. Če ne bi poznali črk, se ne bi mogli naučiti brati. Prav tako je nemogoče dobro plesati brez pravilnega izvajanja postopka ‘exercice’. Umetnikova tehnika je odvisna prav od izvajanja teh osnovnih elementov. Pred katerimkoli skokom je potreben demi plié brez dvigovanja pet od tal in v vsak položaj se baletnik postavi preko katerekoli oblike battementa. Tudi večina obratov se začne z battementom. Vaje ob drogu so tako pomembne, da jih ne izpusti noben solist Bolšoj teatra.

Po drogu sledi ‘sredina’. Tudi tu je pomemben položaj umetnika, in sicer tisti, ki ob drogu zasedajo osrednja mesta, pri teh vajah stojijo v prvi vrsti. Učenci vstopajo v sredino dvorane in ponavljajo osnovne elemente ‘exercicea’, vendar tokrat brez opore in brez menjave nog, najpogosteje v kombinacijah. Zdaj vadijo pozicije rok in postavitev telesa (port de bras, attitude, arabesque). Na tej stopnji vadijo tudi obrate (t. i. toure) na mestu.

Sledijo skoki. Najprej nižji, pri katerih so pomembni delo stopala, pravilen začetek in konec skoka. Glede na to, da se ne nadaljujejo, se izvajajo na mestu. Ko preidemo k višjim skokom, se učenci premaknejo v kot dvorane in drug za drugim izvajajo skoke po diagonali. Poudarek je na višini skoka, stanju v zraku in dolžini poleta. Po diagonali poteka tudi trening obratov v premikanju.

Našteta razporeditev vaj je osnovna in jo povsod izvajajo enako, naj bodo to začetne ure z otroki ali generalka v večjih gledališčih. Prav ta metodika je bistvena tudi za delovanje mednarodnih skupin; elementi se ne razlikujejo glede na državo, lahko pa so nekoliko obarvani (npr. za Madžarsko je tipično, da se grand battement jete izvaja z ‘osmico’ v roki).

Vsakodnevni treningi pomembno izpopolnjujejo baletnika, saj pripomorejo k temu, da je duhovni podobi Odette iz Labodjega jezera dodan čudovit element visokega arabesqueja in tehničnega fouettéja.

Avtor: Margarita Isaeva

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *