FLAMENKO – VRHUNSKA UPRIZORITVENA UMETNOST

Glavni atributi flamenko plesalca

Flamenko že dolgo ni več le kulturno izročilo peščice, ki se z njim srečuje v naravnem okolju, temveč je s pojavom na gledaliških odrih postal vrhunska uprizoritvena umetnost, ki navdušuje plesalce in občinstvo po vsem svetu. Za dosego visoke ravni znanja in sposobnosti na kateremkoli področju je vedno potrebnega veliko dela, predanosti in želje in flamenko v tem pogledu ni nikakršna izjema. Še več, z združevanjem širokega spektra tehničnega znanja, zahtevne koordinacije gibov, občutka za glasbo in ritem, izraznosti in interpretacije ponuja edinstveno izkušnjo, ki zahteva in vzame celega človeka.

LAHKOTNOST GIBA

Plesalci in učitelji imamo nemalokrat težavo z uporabo besede tehnika, saj predpostavlja neskončno ponavljanje enakih gibov, ki lahko preide v dolgočasno rutino, in tiste, ki si želijo bližnjic do dobrega plesa, odvrne od treninga. A vendar je človek zavedno ali ne v življenju opravil že mnogo ‘tehničnega’ treninga, da se je npr. naučil hoditi, brati ali pisati, kar mu danes omogoča, da se lahkotno sprehaja, bere knjigo ali napiše pismo. Plesna tehnika ni nič drugačna. Njen namen je ozavestiti in pripraviti telo, da bo pravilno in z največjo možno lahkoto izvedlo gib ter širilo in krepilo njegovo polje izraznosti in interpretacije. To pa je eden najpomembnejših atributov dobrega flamenko plesalca. Zato je na tem mestu skoraj odveč poudarjati, da je proces osvajanja tehnike pravzaprav ples v svoji najbolj preprosti, včasih tudi najlepši obliki. Navsezadnje je mnogo vrhunskih plesalcev flamenka svojo plesno pot začelo na konservatorijih za balet, osnovne plesne tehnike pa spričo razvoja flamenka in njegovega povezovanja z drugimi plesnimi zvrstmi vse pogosteje postajajo del rednega programa treningov.

12, 1, 2, 3

Pestrost glasbene dediščine flamenka je izjemna. Že hiter pregled osnovnih družin glasbenih stilov (palosov), med katerimi so npr. tangos, soleá, seguiriyas, cantiñas, in njihovih najbolj klasičnih predstavnikov nam jih razkrije vsaj 50, medtem ko bi nas podrobno raziskovanje spoznalo še z mnogo drugimi, njihovo število pa se z razvojem glasbe še povečuje. Glasbeni stili se med seboj razlikujejo po ritmu, melodiji, tonaliteti, geografskem izvoru, temah, ki jih opevajo …

Ritmično strukturo v flamenko glasbi imenujemo compás in je ena prvih značilnosti, s katero se srečamo pri učenju flamenka. Če sta nam 3/4 (npr. fandangos, sevillanas) in 4/4 takt (npr. tangos, farruca, colombiana) zaradi našega glasbenega izročila nekoliko bližje, pa izziv za razumevanje in obvladovanje predstavlja 12-dobni compás, ki v različnih kombinacijah združuje 3/4 in 2/4 takt (npr. 12-1-2-3-4-5-6-7-8-9-10-11, ki je značilen npr. za alegrías, soleá, bulerías, poznamo pa še druge). Ritem je glasbeno ogrodje plesa in ima v flamenku status svetega. Občutek zanj je zato treba razvijati in negovati, saj nam odpira neštete možnosti in predstavlja neusahljiv vir navdiha. To je pomembno predvsem pri udarcih z nogami, ki so glavna ritmična prvina plesalcev flamenka ter v zapletenih in natančno izvedenih kombinacijah že sami po sebi ponujajo pestro in zanimivo glasbo.

TO JE MOJ STIL

Flamenko glasba je glasba življenja. Paleta občutij, ki jo prevevajo in ki jih ta glasba v nas prebuja, je neskončna. In plesalec je njeno utelešenje, je torej odsev življenja. Izražanje glasbe skozi ples je pri flamenku izrazito poudarjeno, zato mu le osebna interpretacija daje tisto pravo edinstvenost in izjemnost. Raziskovanje lastnih izraznih možnosti, subtilnost, odprtost, spoznavanje samega sebe, življenjske izkušnje so le nekatere poti, ki jih mora prehoditi flamenko plesalec, da bi občutil umetniško svobodo in se ji popolnoma predal. A tu ni priročnikov z navodili, velikih in modrih nasvetov, kratkih in lahkih poti. So le drobni namigi, ki netijo iskrice ter skozi lasten razmislek in vztrajno delo prinašajo napredek in rezultate. Vendar – ali ni ravno v tem največja čarobnost plesa?

Avtor: Manca Dolenc, CoraViento

 

 

 

 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *